,,Zaduszki z Mickiewiczem”
,,Zaduszki z Mickiewiczem”
,,Dziady” Adama Mickiewicza to arcydramat epoki Romantyzmu i sztandarowy utwór naszego wieszcza.
Dlaczego zdecydowałaś się na tak trudny repertuar?
Jako producent powinnam pomyśleć o komedii, bo te sprzedają się najlepiej. Jednak jako artysta, chcę kierować się własną wrażliwością oraz intuicją, a ta od dwóch lat niestrudzenie jak mantrę powtarzała ,,Dziady”. Wzięłam na warsztat II część, którą łączę z poematem ,,Upiór”, oraz niezwykle dramatycznym monologiem Rollisonowej z części III. Żadnej martyrologii narodu polskiego, żadnych wątków narodowo-wyzwoleńczych. Wraz z muzyką, którą skomponowałam na potrzeby tego spektaklu, chcę tworzyć za Mickiewiczem misterium. Tutaj świat realny (żywych) przenika się i zespala z nadzmysłowym (zmarłych). Te przestrzenie egzystują równolegle obok siebie, przenikają, i obie są jednakowo ważne. Przeszłość karmi przyszłość, tworząc universum bogate w emocje i znaczenia.
Premiera „Dziadów” w twojej reżyserii miała miejsce w czerwcu i została przyjęta owacją na stojąco. Moje gratulacje. Jak przekonałabyś Polonię, która nie widziała jeszcze twojej sztuki, aby przyszła do teatru?
Dziady to jeden z najstarszych obrzędów m.in; Słowian, Celtów, Irlandczyków, Egipcjan, natomiast II część Dziadów Mickiewicza jest nie tylko dramatem – obrzędem, ale rytuałem, z którym wiążą się zaklęcia i klątwy. Dziad oznacza przodka, i istotą jest tu kontakt ze zmarłymi przodkami mający na celu oddanie im czci, pomoc, bądź zapewnienie sobie ich przychylności.
Z jednej strony utwór nawiązuje do tradycji świętej uczty, przygotowywania posiłków dla duchów zmarłych, z drugiej natomiast – rozmów, które prowadzono z duchami. Listopad to wprost idealny czas na spotkanie z naszym spektaklem. Strofy Mickiewicza pozwolą na kontemplacje i zadumę, tak ważne w tym miesiącu.
Słyszałam, że miałaś problemy z obsadą?
Niejednokrotnie, szukając chórów, które niczym chóry w teatrze greckim, wyśpiewają wersy Mickiewicza, spotykałam się z opinią, iż tekst Mickiewicza jest antychrześcijański. Bzdury i banialuki. Przed chrześcijanami byli poganie. Kropka. Nie bójmy się powrotu do źrodeł. Chrześcijaństwo z jednej strony walczyło z dawnymi pogańskimi obrzędami, sukcesywnie zakazując ich praktykowania, ale z drugiej zaadaptowało niektóre, dążąc do ich chrystianizacji. Kościół katolicki, nie mogąc całkowicie zwalczyć tego dość popularnego święta, postanowił włączyć część jego tradycji w ustanowione na 2 listopada święto Zaduszek.
A w czym ten pogański obrządek przypomina nasze święto?
Znicze są odpowiednikiem dawnych ognisk, które palono przy drogach, aby dusze nie gubiły się w ciemnościach. W Święto Zmarłych spotykamy się z bliskimi, aby wspólnie wybrać się na groby zmarłych. Święta naszych przodków polegały przede wszystkim na wspólnym biesiadowaniu w kaplicach, na grobach czy cmentarzach. Należało w odpowiedni sposób ugościć przybywające dusze. Poganie przygotowywali również z drewna, buraków, lub ziemniaków maski, które miały symbolizować przychodzące dusze. To nic innego jak nasze halloweenowe przebieranki, maski, a cukierki, o które tak chętnie prosimy chodząc od domu do domu, mają swoje źródło właśnie w ofiarowywaniu naszym przodkom jadła i picia.
Obsada Dziadów wręcz wyśmienita. Kogo zobaczymy?
W roli Guślarza – Julitta Mroczkowska Brecher, znana ostatnio z serialu, który nadaje telewizja NBC. Rolę Widma kreuje gwiazda kina polskiego lat 70 i 80-tych – Maciej Góraj. Po wielu latach przerwy Maciej powrócił na teatralne deski strofami mickiewiczowskimi. W postaci upiorów i lżejszych duchów wcielą się m.in: Małgorzata Kwaśniewicz, Edyta Luckos, Bartosz Kasza, Tomasz Maternowski, Marcin Kowalik. Ja gram dwie postaci; Zosi oraz Matki. Role Ptaków Nocnych powierzyłam młodzieży ze Studia Teatralnego Modjeska, a Mickiewiczowskie chóry przypadły grupie Effatha z parafii Św. Tomasza Becketa w Mount Prospect, pod kierunkiem Agnieszki Juścińskiej
Pogańska obrzędowość, z której czerpie Mickiewicz, nadaje utworowi wyjątkowej atmosfery. Czego możemy się spodziewać?
Napięcia, tajemniczości i oczekiwania na kontakt z pozaziemskim wymiarem.
W Chicago w ostatnim czasie powstało kilka nowych teatrów, coraz więcej osób pisze i wystawia swoje sztuki. Jak pracuje się w warunkach coraz większej konkurencji?
Misją zarówno Studio Teatralnego Modjeska, jak i teatru Scena Polonia, od samego początku było wzbogacanie życia kulturalnego Polonii amerykańskiej o kulturę wysoką, proponując wydarzenia na wysokim poziomie artystycznym, oraz integracja społeczności polonijnej. Cieszę się, że inspirujemy, pobudzamy twórczo i wskazujemy drogę. Sztuka ma łączyć i niech tak się dzieje! A tymczasem zapraszam wszystkich w listopadzie na Dziady cz.II Adama Mickiewicza! Do zobaczenia w teatrze!
Dziady cz. II Adama Mickiewicza
Reżyseria: Kinga Modjeska
Bilety: Cena: $30 / www.scenapolonia.com / 630 201 8821/ oraz na godzinę przed każdym spektaklem
Kalendarz:
Sobota, 26 październik, godzina 10am
Guerin Prep High School
8001 W Belmont Ave, River Grove, IL 60171
Piątek, 8 listopad, godzina 8pm
Bazylika Św. Jacka – Audytorium
3636 West Wolfram Street, Chicago, IL 60618
Piątek, 15 listopad, godzina 8pm
Polska Misja OO. Cystersów
116 Hilton St, Willow Springs, IL 60480